Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

maanantai 25. lokakuuta 2010

Moottorin talvihuolto; Yanmar YSM-12, Huuhtelua ja Glygolia


Käytän moottoria ja otan makean jäähdytysveden ämpäristä.  Juoksutan samalla keulan vesitankista lisää vettä ämpäriin, tällä kertaa siellä oli lähes 50 litraa, joten käyttö kesti n. 15 min.  Jäähdytysnesteet kaadan ämpäriin vasta kun se on lähes tyhjä.  Kone on siinä vaiheessa tyhjäkäynnillä.  Pieneen muovikippoon valutin moottorin vesitilan alaventtiilistä vettä.  Siinä mukana poistuu aina hieman likaa ja sakkaa.  Moottori on jo aika vanha, yksisylinterinen ja sen asento on poikittainen.  Sylinteri on siis vaakatasossa.
Maailmassa ei ole mitään niin luotettavaa kuin on dieseli, merimoottori.  Mutta tulee siihenkin aina jotakin joka sitten hoidetaan.  Tällä operaatiolla moottori on aina talvehtinut hyvin, polttoaine ehkä vähän jähmettyy, mutta keväällä on lähtenyt aina ensiyrittämällä käyntiin.

Löysin vielä viimevuotisen muistilapun samasta työstä:
9.11 Motti käyntiin     9.18 Keulasaäiliö tyhjä  5+3 litraa vettä kanistereista
9.22  glygolit ämpäriin      9.24  valmis                Kesti siis 13 minuuttia.
Moottorissa  en ole pitänyt termostaattia, siis sen aukeamista ei tarvi odottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiruta tähä eres vähä...