Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Ankkurin siirto veneen keulasta perään myrskyävällä merellä.

Kuulostaa mukavalta tuo myrskyävä...  No, tuulta taisi olla ehkä 7 metriä, ja olimme tulossa Sipoon selän keskellä kohti länttä.  Taisi olla ajatuksena ankkuroitua jonkin saaren rantaan siinä hieman edempänä, ehkä Pihlajaluotoon.  Kaveri ohjasi avotilassa seisten, kuten tätä venettä kuuluukin, ja moottorilla pääsi, ehkä 3.5 solmua ja veneen keula nousi ajoittain voimakkaasti.
     Tuulta ja isoa aallokkoa vastaan puskeminen tällaisella "lotjalla", Marina-75, on aika työlästä.  Asennoitua pitää siis rauhallisesti.  Sitä rauhallisuutta meidän oli määrä kokeilla seuraavan saaren rannassa pienellä kahvihetkellä.  Ja vaivatonta se on kun jää vaan ankkuriin lähelle saaren rantaa.
     Minulla on veneen keulassa ns.  "kahviankkuri",  5 Kg naara-ankkuri, kolmisen metriä kettinkiä ja paksu köysi.  Se riittää tällaiseen ankkurointiin, mitä siis on itse koko ajan valvomassa.  Ja "kahviankkurin" luonteeseen kuuluu se, että ankkuri saattaa tehdä päätöksen kahvihetken ennenaikaisesta loppumisesta.  Kevyt pelihän se on, niinkuin pitääkin.  Pitää siis välillä heikosti.

     No, minulla oli siinä aikaa, ja päätin tällä kertaa joutessani valmistella rantautumista, ja ryhdyin nyt siirtämään kahvi-ankkuria perään...  Ai, niin, nytpä muistan, että rantaanhan meidän piti kuitenkin mennä ja halusin saaren tyynellä puolella tehdä sen nyt jostakin syystä tällä kahvi-ankkurilla, ehkä vaivojani säästääkseni...   vai oliko se sittenkin....  No, joka tapauksessa.

     Menin keulaan ja otin köysinipun olkapäälleni, ankkurin käteen ja ketjun toiseen.  Marina-75 veneen laidalla on pieni pujotteleminen ahtaassa, maston vanttivaijereiden rajoittamassa tilassa, keulahytin kohdalla.  No siitä pääsin hyvin kumarrellen ja matalalla pysytellen.  Mutta sittenpä tulikin pulma.  Olisi tarvinnut kolmannen käden pystyssä pysymiseen, mutta sitäpä ei ollut.  Mikäpä neuvoksi, vene heilui ja keinui aika rajusti.
     Nostin kettinkiä olkapäilleni, vähän niinkuin kaulaan, ja niin sain toisen käden vapaaksi, sain sillä otteen ohjaamon katon käsituesta ja pääsin liikkumaan suht turvallisesti.  Mutta hitaasti ja todella varovaisesti siinä oli mentävä.

     Juolahti siinä sitten mieleen hauskanlainen ajatus:   Jos ne löytävät jätkän Sipoon ulapan pohjalta 30 m syvältä kettinki kietoutuneena kaulan ympärille, niin varmaan ne luokittelevat tapauksen tuottamukselliseksi.  Tai tyhmyydeksi.  Hymyilytti hieman tämä tilanne.

     Ihan hauskaa kaikkia näitä venetouhuja on tehdä, turvallisuus pitää olla mielessä koko ajan.  Siinäkin liikkuessani minä tarkkaan katsoi, että käden ote kahvasta oli koko ajan varma ja pitävä, asento matala ja olin tietoinen veneen liikkeistä.    Pääsin mukavasti avotilaan ja laskimme tämän ankkurin nätisti perästä seuraavan saaren suojassa.

Tavallisesti, jos käytän keulakannella olevaa ankkuria perä-ankkurointiin, niin tuonkin vain köyden perään,  pollariin kiinni ja lasken ankkurin keulasta käsin.  Siinä etäisyyden arviointi on tietenkin hieman vaikeampaa.



3 kommenttia:

  1. Mulla on ollut pari prutkua, joita pidin siinä Vartiosaarta vastapäätä. Varsinaista retkiveneilyä en ole harrastanut, mitä nyt kakarana soutuvenheellä saareen. Ajattelin kyllä joskus ajelehtia rannikkoväylää syntymäkaupunkiini Kotkaan, mutta melkein bussimatkoiksi ovat reissut jääneet. Kerran olen vesitse käynyt Kotkassa meripäivien aikaan. Nukuimme ankkuripaikalla Varissaaren kupeella.
    Kalastan mieluiten lempeillä sisävesillä venettä meloen, sopivia katiskanpaikkoja etsien.

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla tuttujen paikkojen nimiä. Vartiosaari on nykyisin mukava käyntikohde, pieneen laituriin voi kiinnittyä kävelyretken ajaksi. Mukava luontopolku menee saaren ympäri ja siellä on jopa viljelypalstoja.
    Kotkasta taas näin omalla veneelläni vain nosturit, siinä Pyhtään Kaunissaaressa käydessäni. Mutta Kotka, se on hieno ja merellinen paikka.

    VastaaPoista
  3. Hauska tarina. Sitä voisi vielä jatkaa, että minkälaisia johtopäätöksiä ne historioitsijat vetäisivät viidensadan vuoden päästä kun löytäisivät miehen hirttäytyneenä ankkurikettinkiin. Varmaan sitä pidettäisiin yleisenä tapana synkän pohjolan perukoilla.

    VastaaPoista

kiruta tähä eres vähä...