Minä epäröin ja jahkailin oman
veneeni kanssa pitkään; mutta kun tässä nyt kuitenkin oli
avustajat paikalla, niin samantien sitä sitten hoitaisi senkin.
13.20 Sussu oli jo omalla paikallaan ja 5 minuuttia myöhemmin olimme
kaksisteen ajamassa minun venettäni nosturille.
Sähläyskerroin oli nyt korkealla;
onnistuin varmaan viisi eri asiaa mokaamaan vaijereissa,
saalingeissa, lokkilangoissa yms. Onneksi oli nyt rauhallinen
naapuriveneilijä osoittelemassa mokiani. Kun yritin tehdä liian
nopeasti asiat, kun halusin säästää avustajia odottamiselta, niin
tämä oli sitten seuraus. Ja kyllä tämä ilkeä ilma hieman
hermostutti minua.
Mukava yllätys oli se, etten joutunut
yksin nostamaan mastoa telineeltä kärryille; avustajat olivat jo
siellä ihmettelemässä kun menin paikalle. Minä ja kramppitilassa
olevat käteni olimme erityisen kiitollisia tästä. Virittelimme
rannalla vaijerit ja saalingit kuntoon, pujotimme liinat, veivattiin
mastoa ylemmäksi, kaksi miestä veneeseen. Minä pitelin maston
alaosaa paikallaan ja pujotin sitten nostimien kohdalle rullat,
niihin lukitustapit sokkineen. Sitten maston lukitus paikalleen
nostimien avulla. Vielä yksi varmistusköysi. Ja sitten vantteja
kiinni ja hiljalleen kiristämistä. Joku vantti tuppaa aina
menemään hieman linkkuun ja jossakin vaiheessa piti lujasti vetää
mastoa tiettyyn suuntaan, että sain vantin paikalleen.
Se hetki, kun voi veivin
vääntäjälle ilmoittaa, että voi löysätä, on helpottava.
Masto on nyt omillaan ja pysyy pystyssä vanttien avulla.
Hiukan yli tunnissa olimme kuitenkin
valmiina. Tuuli oli niin ilkeä, että EN. En halua lähteä
nosturin nokkaa kiipeämään Windexiä laitttamaan.
Eikä mitään pudonnut mereen ja tuttu
leppoisa mies kävi siinä myös moikkaamassa ja katsomassa.
Olin hirveän tyytyväinen, että tuli
homma tehdyksi. 14.35 starttasin. Kone käynnistyi taas aivan
ongelmitta, joskus joutuu hieman öljypuolta katsomaan. Vene
käännettiin siinä viisaamman neuvosta laiturilta käsin keula
merelle, joten lähtö oli ongelmaton. Laitoin matkalla peräköydet
valmiiksi, jätin niihin yli metrin pelivaraa. Ja onneksi nyt oli
avustaja mukana rantautumisessakin. Sillä tuuli olisi kyllä
vaikeuttanut yksin suoritettua rantautumista. Vasemmalla puolellani
oleva Busteri, 5.5. m oli laittanut itselleen rantautumisköydet
paaluista laituriin. Yleensä joudun hieman tukeutumaan NIEIDA
(Lapin Noita) purjeveneeseen oikealla puolellani. Oikeaan
peräköyteen jäi omituinen mytty, solmu ja se kellui hauskasti
vedessä.
Varauduin jo hinaamaan venettä
köysillä taaksepäin, mutta selkeni se sitten.
Kyllä veneily on upeaa, jos on
kokenut ihminen mukana.
Laitoin vielä puomin paikalleen ja
siivosin muutenkin venettä. Olin työn tiimellyksessä kaatanut
yhden rojulaatikon keulahytin lattialle.
15.30 olen jokatapauksessa jo juomassa
teetä ja kirjoittamassa tätä juttua. HUH! Olipa puuhaa.
JA NYT MINÄ IHMETTEEN. Olenko minä
sittenkin MERI-IHMINEN. Sujuihan tämä minulta. Tällainen
tuulessa ja aallokossa puuhasteleminen luontuu näköjään minulta
aika luontevasti. Oli kiva elämys,että oli tavallaan näin vaativa
ilma, mutta ei kuitenkaan kaikkein pahin. Eihän nyt edes satanut.
Laiturissa omalla paikalla käy tosin melkoinen loiske ja kilinä;
keulapurjeen nostimeni, jopa hetken aikaa elämöi.
MS SL Id-Ka 11!, 5-7 Ill Heikk. Et...
Tuulen voima tuntuu kovemmalta... 7-8...
En ole vielä kertaakaan lyönyt
päätäni puomiin, vaikka olisi ollut jo 4 tilaisuutta.
Teetä, Jugurttia, pullaa, lisää
teetä. Vene keiluu, ovi kolisee. Villasukat päälle.
Tsekkaan taas puhelimesta viestit ja
sitten käyn 100 Twiittiä läpi.
16.30 olo on viileä, huomenna on
muualla rankka päivä, joten ei kannata nyt jäädä veneelle
lepäämään. Lämmin koti kaupungissa odottaa.
Veneestä otan kotimatkaa varten
päälleni flannellipaidan. Tarkastan että (LÄHES) kaikki paikat
ovat kunnossa ja poistun. Joudun
lopulta hieman juoksuaskelin kiirehtimään bussiin. Ehdin toki
napata vielä vakiokuvani eräästä tietystä paikasta. Valmista
tuli. Masto on pystyssä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
kiruta tähä eres vähä...