Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

lauantai 14. heinäkuuta 2012

Maarianhaminan Merihistoriallinen puoli. Parkkilaiva Pommern.


Maarianhamina, Mariehamn, 100 Ankor Stad. Osa 3.

Parkkilaiva Pommern. Viimeinen suuri merten purjehtija.

Varasimme runsaasti aikaa Pommernin tutkimiseen.  Kävelimme aamulla Itäsatamasta, ja heti mäeltä näimme tämän laivan valtavat mastot, kyllä se pysäytti ihmettelemään.  Laivan kansi pysähdytti ajattelemaan, millainen vilske ja työn touhu oli laivalla merellä vallinnut.

Kaikki vaikutti tavattoman hyvin järjestetyltä, jokaisella työllä oli oma paikkansa ja jokaisella työntekijällä omat tilansa.  Tärkeimpinä näistä mm. timpuri.  

Ankkuri keulakannella oli vaikuttava, ihmettelimme laidalla olevien vihreiden putkien tarkoitusta, merihistoriallisen museon pienoismallista selvisi, että siihen kiinnitettiin ankkuri, kun se roikkui laivan sivulla.   

Yläruumassa oli laivan historiasta kertova näytteli, se, sekä laivan tilavuus teki vaikutuksen.  Runko ja kansi olivat niin vahvat, että tilaa rikkovia kannatinpalkkeja ei juuri ollut.  Mutta vaikuttavinta oli joidenkin lattialankkujen alla pilkottava varsinainen ruumatila.  

Ruumassa kävellessä koki vaikuttavan elämyksen; tämä laiva todellakin kuljetti rahtia valtavat määrät.  Noihin aikoihin sillä oli todella suuri taloudellinen merkitys.  

Painolasti-tila oli oleellinen osa laivan toimivuutta.  Uskomaton määrä työtä vaadittiin sen täyttämiseen painavalla materiaalilla, joka näytti olevan enimmäkseen hiekkaa.  

Minun oli monasti pysähdyttävä laivassa hartaana miettimään tätä rakentamisen neroutta ja tarkoituksenmukaisuutta.  Tämä laiva oli valtavan tietotaidon huipentuma.  

Peräkannella, miehistötiloissa, ymmärsi hyvin, kuinka ihmisten elämä on keskittynyt oman hytin ympärille.  Naapurit siinä vierellä, oma heiluva ja lämmittämätön asumus turvapaikkana.  Lyhyt ihminen mahtui hieman kippurassa nukkumaan laidoitettuun punkkaan. 

Yritän etsiä verkosta lisää tietoa tämän laivan historiasta ja miehistön elämästä.


http://fi.wikipedia.org/wiki/Pommern_(laiva)

  • Mitat
    • Pituus: 95 metriä (106,4 metriä puomeineen)
    • Leveys: 13,4 metriä
    • Syväys: 7,5 metriä
    • Bruttorekisteritonnia: 2 376 tonnia
    • Nettorekisteritonnia: 2 114 tonnia
    • Kantavuus: 4 050 tonnia
    • Isomasto: korkeus 50 metriä
    • Purjepinta-ala (kaikki purjeet): 3 240 m² (raakapurjeet 2 450 m²)
  • Apumoottori: ei ole, höyrykone vinssejä ja ankkuripeliä varten
  • Miehistö: 26 henkilöä          Tiedot lainattu Wikipediasta.  



http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/parkkilaiva_pommern_9066.html#media=9071

http://www.mariehamn.ax/pommern   Museolaiva Pommernin kotisivut.

http://www.youblisher.com/p/215822-Miehistoen-opaskirja-Priki-Gerda-Gefle/

http://kotisivu.dnainternet.net/vahakas/merimieselamaa/majoitus.htm  Miehistön majoitustilat.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_purjelaivat

Kuvahaku Parkkilaiva Pommern.
Kuvahaku Pommern.

http://suomisanakirja.fi/parkkilaiva 

http://sydaby.eget.net/fi/ref.htm  Merihistoria, linkkejä.  Upea, iso sivusto.  

http://www.mypaper.se/show/vikingline/show.asp?pid=24584656235061&page=20
Gustaf Erikson,  Segelkonungen.



Jätän tämän artikkelin nyt hieman keskeneräiseksi, kirjoitan huikeista tunnelmistani vielä lisää.  Mutta nyt on kiirehdittävä seuraavaksi kirjoittamaan retkemme jatkumisesta...

Merimuseo ja Sjökvarteret....   ja, niistä pitänee myös kirjoittaa jossakin myöhemmässä vaiheessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiruta tähä eres vähä...