Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

tiistai 15. helmikuuta 2011

Veneilijä ostaa myös tukun murheita; Potkuriakselin tiivistys.

Kun kauan sitten ostin oman veneeni, niin heräsin ensimmäisenä syksynä erääseen aika jännään ajatukseen.  Olin myöhään illalla pohtinut ja lähes murehtinut veneen pohjan läpivientejä.  Siis niitä kuutta reikää, jotka veneeni pohjassa ovat.  Ja tätä seitsemättä, josta nyt tulee puhe.
     Tajusin nimittäin äkkiä; Veneen myyjä oli vapautunut näistä murheista.  Mikäli hän siis joskus oli murehtinut potkuriakselin tiivisteen pitävyyttä, niin eipä tarvinnut enään murehtia sitä.  Ostaessani en ollut ajatellut tätä murheiden siirtoa, joka tapahtuu vastakkaiseen suuntaan kuin rahavirta.

     Veneessäni on 25 mm akseli, jossa on Volvon BlackJack huulitiiviste, yksinkertainen, varma ja huoltovapaa.  Siis siihen asti kunnes se alkaa vuotamaan.  Se on vesivoideltu, mutta vaatii silti pari toimenpidettä.  

     Kauden alussa telakalla sinne laitetaan teelusikallisen verran rasvaa.  Veneen ostettuani löysin kaapista rasvaisen lääkeruiskun, mutta heitin sen epäilyttävänä kapistuksena pois.  Mikä lie huumeruisku....   Sitten etsin sellaista joka liikkeestä, eikä löytynyt.  Vuosi sitten sain apteekista ostettua uuden.  Siis pelkän sen muovisen osan.  Käytän kuitenkin hommaan pientä ompelukone-öljyä varten tehtyä pulloa, jossa on lähes tuuman pituinen kapea osa, jonka saa helposti työnnettyä huulitiivisteen alle.
     Sana "helposti" on tässä yhteydessä erittäin harhaanjohtava.  Sillä työasento, jossa tämä operaatio tehdään, on kaikkea muuta kuin mukava.

     Tällä pienellä voitelulla ja akselin pyörittämisellä varmistetaan, että tiiviste kestää ensimmäiset hetket, ennekuin vesivoitelu alkaa toimimaan.  Itse mielelläni hinaan, uitan tai soudan veneen paikalleen, käyttämättä moottoria.   Seuraavaksi on nimittäin edessä se toinen tiivisteeseen liittyvä operaatio.  Se, minkä takia oikeastaan tuo voitelu rasvalla on tehtävä.   Tiivisteestä nimittäin pitää puristaa ilmat pois, ennenkuin vesivoitelu pääsee toimimaan.  Minä en mielelläni käytä moottoria ennen tuota toimenpidettä.

     Tämä sujuu taas tässä erinomaisen hankalassa asennossa.  Otetaan kaksin käsin ote akselitiivisteestä ja puristetaa.  Nyt VETTÄ tulee veneeseen.  Se on ITÄMERTA.  Siis sitä samaa, mitä vaanii niiden kuuden muun läpiviennin takana.  Ja joka pyrkii joka hetki tasaisella voimalla sinnikkäästi veneeseen (ja voi aiheuttaa unettomuutta).  Puristetaan hieman toisenkin kerran; vettä tulee yhteensä ehkä kahvikupillinen tai vähemmän, mutta sen tulo siis lakkaa välittömästi.
     Nyt siis potkuriakselin pitäisi olla voideltu.  Ja pitävä ja huoltovapaa koko kauden ajan.  Huulitiivisteessä on 4-5 tiivistä rengasta akselin ympärillä.  Omani taitaa olla jo 12 vuotta vanha.  Lieneekö Suomen ennätys?

     Olen huolestuvana ihmisenä miettinyt myös talvihuoltoa; eli jääkö akselitiivisteen sisään merivettä noston jälkeen?  Ei kai, sillä onhan se kai ainakin 15 asteen kallistuksessa alaspäin.

     Siis huoletonta tulevaa veneilykautta kaikille onnellisille veneenomistajille.
.

3 kommenttia:

  1. Tuota duota jos veneen tappi poistetaan ja vettä tulvii sisään niin nostetaan vauhtia niin vesi poistuu.
    Ota rennosti kohta pääset plaaanaaamaaan vauhdilla;))

    VastaaPoista
  2. Kiitos jälleen Heikille asiasta, jota ex ulkolaitamoottoristi ei olisi osannut ajatellakaan. Sisämoottorissa taitaa olla paljon muutakin ihmeellistä ja uutta opiskeltavaa. Kovasti pohdituttaa Yanmar 1GM:n teho marinan liikutteluun merellä

    VastaaPoista
  3. Tällaisen, runkomuodoltaan vähän lotjamaisen veneen puskeminen kovaan vastatuuleen ja aallokkoon on hidasta.. Kyllä se joskus kärsivällisyyttä vaatii. Porkkalan selälle mennessä joskus kapeassa salmessa tuntui, että vene ei liiku ollenkaan eteenpäin. Mutta kyllä se sitten vähitellen pääsi salmesta.
    Minulla on Ysm-12, nimellisteho 10 Hv. Kyllä näillä pärjää, keittelee kahvit odotellessa ja nauttii pärskeistä.

    VastaaPoista

kiruta tähä eres vähä...