Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

lauantai 21. toukokuuta 2011

Veneellä oli tiistaina kehittymässä pieni katastrofi... Purjeveneen avotilan tyhjennys-letkujen rakenne ja problematiikkaa

tai ainakin mahdollisuus sellaiseen.  Löysin avotilan lattialta noin 17 mm leveän, pyöreän muovinpalasen.  Se oli aivan avotilan poistoletkun vierellä.  Ja valmiina putoamaan letkuun.  Se olisi sopinut siihen täydellisesti ja olisi mahdollisesti tukkinut sen jonakin kriittisenä hetkenä.

Mistäpä tuo muovipala sitten oli peräisin?

Minulla on peräsinakselin ja sen rasvanipan suojana läpinäkyvä muovimuki, joka on leikattu halki, ja jonka pohjaan on tehty pieni reikä.  Se suojaa köysiä ja kaikkea mahdollista rasvoittumiselta.  Sitä voi myös käyttää vierasmukina, jos paikalle osuu joku, jolla on pohjaton jano.  Nyt tuo siitä leikattu pieni, pyöreä palanen siten ilmeisesti on ollut ajelehtimassa avotilassa lähes kymmenen kuukauden ajan.  Tuollaista muovia on vaikea huomata.

Jos avotilaan sataisi kauheasti, esim. 10 litraa vettä ja toinenkin reikä olisi esim. roskien tukkima, niin moottoritilaan voisi hyvinkin valua vaikkapa 5 litraa vettä.  Se ei aiheuttaisi mitään vahinkoa.  Jos avotilassa on lisäpainoa noin 300 kg, siis 4 aikuista, niin veneen kantavuus riittäisi yhä siihen, lattiataso ei painuisi merenpinnan tason alapuolelle.  Avotilan lattialuukussa on kumitiiviste, mutta varmaan siitä jostakin pääsisi vettä tihkumaan läpi.  30 vuotta sitten tehdyt rakenneratkaisut ovat kovin erilaisia kuin nykyiset.
Mutta kaikissa purjeveneissä poistosysteemi lienee samantyyppinen.  (?)  Reikä lattiassa, muoviletku, ja läpivienti mereen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiruta tähä eres vähä...