Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Vanhan merimoottorin öljyvuodot ja öljypumpun sielunelämää

Kirjoitin proviantti-blogiin kommentin, jossa väitin blogissani olevan artikkelin tästä aiheesta.  No, onhan se, ainakin kohta, kun nyt rupean sitä kirjoittamaan.

Minun vanha, luotettava merimoottorini, Yanmar YSM-12 tihkutti allensa vedensekaista öljyä.  Kokemattomana maallikkona ryhdyin tutkimaan asiaa pyyhkimällä talouspaperilla moottorin pohjaa ja pitämällä sen alla sanomalehteä.  Aina ennen ja jälkeen ajon tarkistin tilanteen ja ennenpitkää pääsin perille näiden vuotojen syistä.  Selvitystyö edistyi entisestään kun ymmärsin pitää alumiinivuokia sekä moottorin, että vaihteiston alla.  Kun vaihteiston alle ilmestyi KIRKASTA öljyä, ymmärsin sen pohjapropun kupariprikan vanhentuneen jo noin kuusi vuotta sitten.  Jostakin syystä en ole kaupasta onnistunut löytämään uutta sopivaa.  Tätä vuotoa on ehkä puolikas teelusikallinen pari kertaa kuussa, joskus hieman enemmän.

Mooottorin alle vuotaa MUSTAA öljyä, siitäkin varmaan pääosa tulee poistopropusta.

Näistä vuodoista en siis ole huolestunut: "Pieni öljyvuoto tekee merimoottorille hyvää niinkuin kuppaus Mäntylän muorille".  (Minä itse...)

Lisäksi pidän taitettua sanomalehden sivua moottoripilssin syvimmässä kohdassa, se kerää sadeveden tai pakoputken vedenerottimestä joskus tihkuvan veden.  Siihenkin voi joskus tulla muutama tippa öljyä.

Öljypumppu on sellainen roottorimallinen, kirkasta terästä, joka pyörii metallikammiossa.  JOS SE ON ÖLJYN PEITTÄMÄ, NIIN SE TOIMII.  Mutta kuivana sen taitaa olla välillä saada "otetta öljystä", tai siis kehittää painetta.  Pari kertaa kesässä joudun kaatamaan ruokalusikallisen öljyä sen sondin reiästä, ennenkuin saan varoitusvalon sammumaan.  TOSIN minulla on ollut pari reipasta gastia, metallimiehiä ja INTIN veneiden kuskeja, jotka ovat armotta rääkänneet mottia kovilla kierroksilla lähes(1/2-  minuutin??) , ja sittenpä valo on ymmärtänyt sammua.  Itse en ole sitä temppua käyttänyt edes silloin kauan sitten, kun Kaunissaaressa satamamaksun kerääjä uhkaavasti lähestyi  :)
   Jos minulla joku kerta tämä ylhäältä kaadettu öljy ei tepsi, niin mitäpä sitten tekisin?  Ehkä irroitan pumpun roottorin ja pesen sen moottoriöljyllä.  Joskus öljynpaineet ovat ilmaantuneet kolmannella yrittämällä.  Näitä ongelmia minulla on ollut ehkä 4-6 kertaa 13 vuoden aikana.  Useimmat niistä varmaan olisivat selvinneet rajulla kaasuttamisella.
     Kuvittelen joskus, että esim. pitkäaikaisen seisokin aikana pumppu kuivuisi...  Enpä tiedä, kun olen vain tämmöinen siviili pähkäilijä.

Hätäisesti kirjoitettu artikkeli; saatan palata asiaan...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kiruta tähä eres vähä...