Vene saaria kiertää, maisemaa vaihtaa, tuulta etsii, myrskyjä kaihtaa. Kitaran soitossa elämän ilo, ulapan kimmellys, auringon kilo.
Syksyn kylmässä usva ja pimeä, saaret ja rannat, vailla nimeä. Satamaa etsit kuin äitisi kohtua, himmeän lyhdyn valo tuo lohtua ...

tiistai 26. kesäkuuta 2012

Gastina Saaristomerellä Päivät 1-2

Pakkasin 17 kg tavaraa laukkuun ja pieneen reppuun ja ajoin bussilla Uuteenkaupunkiin, Matka oli huikea ajatussiirtymä ajassa ja paikassa, talven arjesta meriretkeen. UKI oli merellinen ja puutalomainen kesäkaupunki, otimme ruokaa,söimme pizzat ja katsoimme nähtävyyksiä. Erityisesti vanhan kirkon vieressä oleva suuri raakapuu isosta purjelaivasta herätti ällistystä. Kävelin ikaisesti Pakkahuoneella ja räpsin pakolliset kuvat. Pojat olivat tullessaan tankanneet, joten lähdimme suoraan matkaan. Koiviston saaren suojaisessa salmessa olimme yötä. Minä nukuin MV:n takapenkillä mukavasti poikittain. Huomasin mukautuneeni tähän merielämään; talven tietokonemailma oli nyt takana.
Maanantaina ajoimme 2.5 tuntia, Fiskari edellä suuntaa näyttämässä. Oli luvassa kovaa itätuulta ja se arvelutti yöpymispaikan suhteen.... Tuuli oli Ko-7-9, mutta kun pääsimme Kustavin Ströömin suojaan, niin se helpotti. Rantautumisessa kotirantaan !! oli pientä ihmettelyä, sade liukasti kalliot ja nousupaikka oli vähän hanklasti veneiden keulojen yläpuolella. Oikeastaan ongelmana oli myöhemmin se, että MV oli hiukan liian kaukana rannasta. Kun se siirrettiin lähemmäksi, tilanne helpottui. Tällä vesialueella aalloilla oli vain 400 m matkaa tulla koillisesta, ja kun tuuli kääntyi itä-ka suuntaan niin ehkä 600 m matkaa. Ja tuuli selkeästi heikkeni, täällä ei aallot kohta olleet kuin lempeitä loiskeita.
Kävin katsomassa tutut, rakkaat paikat, ja totesin tämän hyljätyn tunnelman ja penkkien lahoamiset. Grilli vihersi kasvillisuudesta. Mini-aitassa oli hapsusiipiä ja katto karikkeinen. Pieni puupino oli jo lahonnut. Saimme vierailukutsun hienoon saunaan ja harrastimme hieman sosiaalisuutta. Puheenaiheena saaristolaisuus, tekniikka, ja saareen tullut sähkö ja nyt viimeisenä vastikään saatu vesijohto. Oli kuulemma upea tunne, kun saunassa vesi ei ollutkaan sameata.

Täällä on tällä kertaa niin lyhyt aika olla, että nostin laukkuni aittaan, ja näpyttelenkin nyt tätä tekstiä sohvalla vähän hankalassa asennossa aamuseitsemältä. Kuivattelen sukkia ja tennareita parhaani mukaan ja yritän toipua liiallisesta metwurstin syömisestä. Sitä kompensoin yhdellä oluttölkillisellä illalla. Jotain pieniä siistimisiä minun itäisi tällä tontilla tehdä... Toivon, että siihen jää aikaa. Kellö lähenee jo kahdeksaa ja 12 pitäisi olla Kustavin kylillä yhtä henkilö vielä hakemassa. Minä olen aika mkevyillä varusteilla nyt; opin sen viimekesäisestä. Pientä puutetta kannattaa mieluumin kärsiä, kuin kauhean tavarakaaoksen aiheuttamaa sotkuisuutta.
Pienessä mustassa repussa minulla on tietotekniikka ja olkalaukussa makuukamat, vaatteet yms, Ja haluan testata verkkoa täällä saaristossa. Linnut visertelee aitan ympärillä, on pilvipoutaa ja valoisaa. Varvut ovat varmaan märkiä ja minä yritän olla kastelematta jo ennestän märkiä tennareita. Ylellisyyttä täällä on rakentamani veski ja pöytäsysteemi grillin vieressä.

Edessä kiintoisa päivä; varmaan painallamme kovaa vauhtia kohti Maarianhaminaa. Minulla on aikomuksena olla mukana ainakin 5-7 pv, mutta katsotaan, olenko sitten Helsinkiin asti. Tiettyä rasittavuutta tällaisessa matkanteossa on... Mutta kiinnostavuutta riittää. Aikomuksena on käydä saariston tärkeimmät paikat läpi.
Mutta katsotaan. Uusi päivä on alkamassa Gastin elämässä. Ja hyvällä mielellä ollaan.