Periaatteena
on, että asiat tehdään silloin, kun kapteeni, kippari käskee.
Toisaalta seurataan muiden tekemisiä ja ajoitetaan hommat
niiden mukaan. Kussakin veneessä on omat tapansa ja niihin on
vieraiden mukauduttava. Omista tekemisistään kerrotaan muille
selkeästi.
Kun
perässä nostan ankkurin, on tärkeintä että en kolhi veneen
kylkeä sillä. Kylkiluiden ruhjoutumisen uhalla heittäydyn
veneen laidalla ja kurotan käteni kauaksi, pitääkseni ankkurin
mahdollisimman kaukana Gelgoatista. Eikä ankkurin narua
kiskota voimalla ja vimmalla, vaan rauhallisesti, ajan kanssa,
annetaan ankkurin kaikessa rauhassa irrota pohjasavesta. Lausutaan
sitten ehkä huomautus, jos sakkelia ei ole varmistettu
sokalla. Ankkuri huuhdellaan kunnolla, viimeiset savet
tarvittaessa talouspaperilla. Kädet pestään pentterissä
ennenkuin mihinkään muuhun kosketaan. Jaa... pitääkin
ostaa tiskiharja ankkurin pesua varten, se sidotaan lenkkinarulla
kaiteeseen. Uppoavalla ankkuriköydellä on taipumus likaantua, sitä
voi yrittää huuhdella huljuttelemalla. Tässä moottoriveneessä ei ollut kaiteita, jotka olisivat haitanneet laskua, niinkuin Marinassa.
-
Irtosi! Huuhteluäänet, ja
- Ylhäällä! kertovat kipparille ajankohtaisen
tilanteen.
Ankkuriköysi
jouhevasti laskostettuna ja ankkuri siihen päälle valmiiksi
seuraavaa laskua varten.
Valmista!
Poijuun
kiinnittymisessä mitään suurempia ongelmia ei matkalla tainnut
tulla, kerran taisin hakata poijun rautoja viisi kertaa jolloin
kippari ehti jo kysellä, eikö se jo osu.... En
jotenkin halunnut laittaa koukkua poijun alempiin osiin
linkkuuntumisvaaran (?) vuoksi, vaan siihen ylempään. Puhein
sovitaan etukäteen, miten poiju otetaan; - - - - Haalea poiju
oikealta puolen. Ja kippari kun sopivasti nojaa venettä poijua
vasten muutaman metrin matkalta, niin jo on ihme, jos ei gasti siitä
jousihaalla tavoita. Kannattaa ensikosketusta yrittää veneen
keskivaiheilta, sivukannelta, jolloin on pidempi aika yrittää.
-
Kiinni! ilmaisee, onnistumisen. Ja jos on tarvetta, niin
poijuköysi viedään kipparin polvelle ja mennään itse otttamaan
tukea naapuriveneistä.
Peräköydet
on laitettava siististi vyyhteen aina uudestaan, vaikka ne olisi vain
levitetty penkille. Niissä ei saa olla pienintäkään
sotkeutumisen mahdollisuutta. Jousihaka on oltava valmiina
poijuja varten, ja lenkki, silloin, kun pitää kiinnittyä vain
paaluihin. Poiju- tai ankkuriköyden jatkaminen toisella
köydellä solmulla... Merten valtiaat meitä siitä varjelkoon!
Keulassa
on omat kuvionsa, keulatikkaiden varmistus narulla ja paikoilleen
laitto. Pitkä köysi on oltava valmiina luonnonrannoissa ja sen,
joka rantaan hyppää, on oltava varmajalkainen. Minulle tämä
tehtävä osui matkalla vain pari kertaa. Siinä on sitten
varjeltava, ettei keula kolahda rantaan. Ja sitten, niin
keulassa, kuin perässäkin odotetaan, että muut asettavat köydet
sopivaan pituuteen ja sitten laitetaan oma köysi niihin sopivasti.
Laituriköydet ovat lyhyitä, mutta jos niitä yrittää
käyttää kylkikiinnitykseen, voivat ne äkkiä jäädä lyhyiksi,
esim. polttoaineen tankkauksessa.
Veneen
omistajan tulisi aina varmistaa kaikki köydet. Olen itse ollut
kalliorannalla solmimassa miljoonaluokan veneen keulaköysiä, ja
nähnyt, kuinka omistaja on jättänyt ne tarkistamatta. Minähän
vetelen kolme solmua myttyyn, mitä lie, siansorkkia, kai ne siinä
pysyy.
Solmuista
käytän itse veneen pollarissa siansorkkaa, joka siis ei ole
varsinainen solmu, varmistettuna muutamalla lenkillä. Paalusolmun
osaan, jos oikein pinnistän. Ja sitten tätä ulkosorkkaa ja
myttyä.
Näillä
mennään. Ja muistetaan se, että kun kaiken tekee
rauhallisesti, niin on tuplaten enemmän aikaa.
Rantautumisessa
on tärkeintä ottaa ensin paniikki pois. Se tehdään
hiljentämällä moottoria ja vauhtia jo pari minuuttia etukäteen.
Siinä samalla mielikin rauhoittuu. Eikä huutoa eikä
paniikkireaktioita, vaan selkeitä käsimerkkejä.
Myönnettävä
on, että ensimmäisessä rantautumisessa luonnonrantaan, minä olin
aika pihalla. Mutta kyllä se siitä sitten sujui. 3 ihmistä
moottoriveneessä oli hyvä määrä. Fiskari pärjäsi yhdellä
osaavalla ihmisellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
kiruta tähä eres vähä...